Kuka olet?
Markku Metso, taiteilija, kuvittaja
Hanna Peräkylä, Kouvolan Tirvalla RASi637
taidekollektiivissa asuva kuvataiteilija, käsityöläinen ja kulttuurialan sekatyöläinen.
Markku: Kuvataide ja
varsinkin piirtäminen ovat olleet mielenkiintoni kohteita hyvin nuoresta pitäen
ja varsin varhaisessa vaiheessa minulle oli selvää, että haluaisin tehdä jotain
luovaa työkseni. Päätin alkaa opiskella graafista suunnittelua, koska
kahdenkymmenen vuoden kypsässä iässä koin, että minulla ei olisi tarpeeksi
annettavaa ollakseni taiteilija. Valmistuttuani ammattikorkeakoulusta
medianomiksi vuonna 2006 ymmärsin ettei minusta tulisi kovin hyvää graafista
suunnittelijaa mainostoimistotyöskentelyyn, joten aloin työskennellä
freelancerina, alkuun sarjakuvan parissa. Nykyään asiakastyöni koostuvat pääosin
erilaisista kuvitustöistä.
Taiteen pariin ajauduin pikkuhiljaa ammattikorkeakoulusta valmistumiseni jälkeen
ja kun yhä useampi projekti otti tuulta alleen ja sain rahoitusta ja tukea
niihin, alkoi taiteilijaidentiteettikin muodostua ja huomasin työskentelyni
jakautuvan taiteen tekemisen ja freelancekuvittaja/graafikon välillä.
Hanna: Olen jo pienestä pitäen halunnut
taiteilijaksi, joskin taiteen laji on haaveissani vaihdellut tanssista ja
teatterista kuvataiteeseen.
Suvussani ei ole juurikaan taiteilijoita, mutta äitini
on ammatiltaan käsityönopettaja ja isäni maanviljelijä - kasvoin maalla oppien
siihen, että itse tehdään.
Muutin Valkealasta peruskoulun jälkeen
Savonlinnan taidelukioon. Taiteilija Maisa Tikkanen toimi sovelletun taiteen
opettajanani vaikuttaen suuresti päätökseeni opiskella juuri tekstiilitaidetta,
hakea Taideteolliseen korkeakouluun. Olin vuoden Kouvolassa Kymenlaakson
ammattikorkeakoulussa opiskelemassa tekstiili-ja vaatetusalan perusopintoja ja
puolen vuoden intensiiviperiodin valokuvauksen parissa Kymenlaakson Opistossa,
kunnes muutin Helsinkiin.
Taideteollinen korkeakoulu, nyttemmin
Aalto yliopiston Taiteiden ja suunnittelun koulu tarjosi hyvät tilat, tärkeitä
kontakteja ja eritoten mahtavia mahdollisuuksia matkustaa. Vaihto-opinnoistani
Namibian yliopistolla jäi pysyvä kiinnostus Namibiaa kohtaan poikien useita työprojekteja
opintojen jälkeenkin. Maisteriopintojen aikana opiskelin myös Unkarissa - olen
usein unissani edelleen Budapestin vanhoissa metroissa.
Kandidaatin tutkinnon jälkeen pääsin
vuodeksi taidekeskus Salmelan residenssiin Mäntyharjulle. Aika oli erityisen
antoisaa, sai keskittyä vain maalaamiseen ja yhtälailla oppia
kuvataiteilijan työstä muiden asukkaiden kautta. Vuosi opetti minulle paljon käytännön
asioita; apuraha-rumbaa, näyttelyhakuja.
Nykyisin työskentelen paljon yhteisötaiteen ja
sosiaalisen muotoilun parissa. Teen paraikaa käsityönopettaja Maija Malmströmin
kanssa käsityön-ja taideopetuksen opettajankirjaa Namibian peruskouluun.
Projekti on yhteistyö Suomi-Namibia seuran ja Namibian Opetusministeriön välillä.
Toivon kuitenkin, että tuleva syksy
rauhoittaa aikaani keskittyä vain omaan taiteelliseen työhöni karsien hetkeksi
muita projekteja ja järjestötöitä. Lähdemmekin syyskuussa residenssiin
Edinburghiin, hetki poissa arjesta suunnitellen rauhassa tulevaa. (Kuva: Hanna Peräkylä, Rahikkalantie 18.6.13)
Mikä on parasta taiteilijana?
Markku: Mahdollisuus ilmaista itseään taiteen keinoin, että on ikäänkuin lisäkieli millä käsitellä ajatuksia ja tunteita, joita voi ajoittain muuten olla vaikea tai mahdoton ilmaista.
Hanna: Vapaus. Syy pysyä matkalla. Mahdollisuudet
työskennellä niin monenlaisissa ympäristöissä, niin monenlaisten ihmisten
kanssa. (Kuva: Hanna Peräkylä, Kadonneet kartat)
Mikä on vaikeinta taiteilijana?
Markku: Vapaa-ajan ja työajan
sekoittuminen. Taiteellinen työ tuntuu olevan läsnä kaiken aikaa, varsinkin kun
olen työskennellyt aina kotonani. Usein on vaikea ymmärtää joitain päiviä täysin
vapaapäiviksi, kun kaiken aikaa on kuitenkin jotain työskentely- ja
ajatusprosessia kesken.
(kuva: Markku Metso, Olen väsynyt, väsynyt omaan väsymykseenikin)
(kuva: Markku Metso, Olen väsynyt, väsynyt omaan väsymykseenikin)
Hanna: Vapaus ja vastuu, ajanhallinta.
Keskittyminen yhteen toimeen kerrallaan,
välttäen moninaisia roolileikkejä; toimimista päivän valokuvaajana, toisen
piirtäjänä, taittajana, maalarina, käsityöläisenä, opettajana, lampurina,
tapahtumajärjestäjänä, talonmiehenä, galleristina, kuraattorina tai managerina.
Moninaisten roolileikkien ja koko
toimenkuvan varjopuolet: Epämääräisyys, lyhytjänteisyys, ammatillinen epävarmuus,
huonot työsopimukset, taloudellisen tulevan tuntemattomuus, useimmiten olematon
tai hyvin alhainen palkka, työskentely omalla riskillä hallitsemattomiin
kokoihin kasvavissa projekteissa, stressi, jaksaminen ja jatkuva itsensä
myyminen.
Miten
yhteinen ammattitausta näkyy työskentelyssänne ja miten se
vaikuttaa parisuhteeseenne?
vaikuttaa parisuhteeseenne?
Markku: Työskentelemme
molemmat hyvin itsenäisesti, mutta suurin vuorovaikutus töidemme välillä on
varmasti samantyyppisten löytötavaroiden ja materiaalien käyttö ja niiden kerääminen.
Toiselle ei tarvi paljon selitellä milloin minkäkin epämääräisen roinan
raahaamista kotiin, päinvastoin.
Samoin ymmärtää varsin hyvin että kun toisen täytyy työskennellä, niin
silloin pitää työskennellä, eikä aikaa välttämättä silloin ole millekään
muulle.
Hanna: Emme varsinaisesti työskentele yhdessä, tietoisesti rakenna
samaa teosta. Yhteinen ammattitausta näkyy kuitenkin ymmärryksenä, tukena ja
avunantona.
Jos avaan asiaa hieman enemmän, niin kutsuttu
ammattini näyttäytyy ajoittain niin omituisena, että äkkiseltään tuntuisi
hankalalta olla suhteessa, jossa toinen ei tekisi samaa - ymmärtäisi valintaa.
Elän toisen kanssa rakkaudesta, mutten ole yllättynyt, että jaan elämääni juuri
taiteilijan kanssa. Yhdessä en näyttäydy niin idioottina, en liiaksi ala
kyseenalaistamaan koko toimenkuvan järkevyyttä, järjettömyyttä. Voisi olla
vaikea ymmärtää miksi olla aina kuin töiden parissa, miksi käyttää rahaa
saadakseen teoksiaan esille julkitilaan, luodakseen tapahtumia, maksaen kaikki
viulut kenties lainarahalla, ellei jakaisi samaa, mitä lie, hulluutta – joskin
kyseiseen käytäntöön alkaa omakin ymmärrykseni vihdoin vahvasti horjumaan.
Jos eläisin ihmisen kanssa, joka saisi
kuukausipalkkaa ja omaisi säännölliset työajat sekä lomat, aikataulujen ja
talouden yhteensovittaminen voisi olla hyvin vaikeaa, kenties monin tavoin epätasa-arvoista.
Mitä arvostat/ mikä
on tärkeää?
Markku: Taiteellisessa työskentelyssä
arvostan eritoten työskentelyn vapautta ja joustavuutta ja omaa päätäntävaltaa
lopputuloksen suhteen. Kehittymistä omassa työskentelyssä ja uuden löytämistä.
Hanna: Avarakatseisuus, pitkäjänteisyys, epäitsekkyys.
Yhteisöllisyys, rehellisyys ja spontaani toiminta.
Missä haluaisit nähdä
omia teoksiasi?
Markku: Kotimaassa omassa
taidemuseonäyttelyssä ja ulkomailla juliste-/kuvitustaiteeseen keskittyvässä
galleriassa.
Hanna: Viime vuosien hujahtaessa lähinnä
maisteriopintojen ja mainitun kehitysyhteistyöprojektin parissa, omat haaveet
taiteellisen työn suhteen ovat olleet hiljaisia. Toivon osaavani vuoden
kuluttua vastata täsmällisemmin, mutta nyt mietin vain oivallista, joskin vielä
nimetöntä galleriaa Budapestissä yhdessä ystäväni, kuvataiteilija Kaija
Hinkulan kanssa. Olemme suunnitelleet yhteisnäyttelyä Unkariin jo jokusen
vuoden, mutta asia on edelleen alustavassa tarkkailuvaiheessa. Ensi kesänä pidämme
yhteisnäyttelyn galleria Pleikussa Berliinissä, pian olemme siis jo askeleen lähempänä
Unkarin maaperää.
Mikä innostaa tällä
hetkellä?
Markku: Kuukauden
residenssiaika Edinburghissa syksyllä ja sen suoma irrottautuminen normaalista
työrytmistä ja arkirutiineista.
Hanna: Ajatus syksystä, ajatus tyhjemmästä
kalenterista.
Ajatus kotimme, tämän vanhan koulun suuren luokkahuoneen jakamisesta työtiloiksi. Valkoiset suuret seinälevyt, parempi valo, tärpätinhaju, rauha.
Ajatus kotimme, tämän vanhan koulun suuren luokkahuoneen jakamisesta työtiloiksi. Valkoiset suuret seinälevyt, parempi valo, tärpätinhaju, rauha.
Kesän paras juttu?
Markku: Luonto oman kodin ympärillä. (Kuva: Markku Metso, Jokin kauhea salaisuus)
Hanna: Paja ja Matalajärvi, polkupyörä ja paljaat jalat. Avarat peltoaukeat, valo, perhe ja ystävät. Ne harvinaiset hetket, kun ymmärtää kuluvan hetken, on läsnä eikä hötkyile.
TALTEENKIRJOITETTU
”Sinä jätit sen, jota sinun ei koskaan olisi pitänyt jättää.
Sinä heitit pois sen, mikä sinun olisi pitänyt aina säilyttää.”
Talteenkirjoitettu on yhdistelmä rikkonaisia muistoja, unohdettua historiaa ja uudelleensyntymisiä. Näyttelyssä taiteilijat Peräkylä ja Metso tutkivat vanhojen esineiden käyttöhistoriaa ja niiden sisältämiä jälkiä muistoista ja merkityksistä. Poisheitettyjen ja loppuunkuluneiden varaan syntyy uusia tarinoita, uusia alkuja.
______________________________
Näyttelyssä Peräkylältä on esillä Transformation-projekti, jossa taiteilija on taltioinut vanhoja, poisheitettyjä käyttöesineitä. Esineet on valokuvattu ja muokattu tämän jälkeen veistoksiksi, joissa paperi kantaa osaltansa esineen historiaa. Peräkylän tavoite on löytää uusiokäyttömahdollisuuksiamuis
Metsolta esillä on kollaaseja, joiden rakennusmateriaaleina hän käyttää löytöesineitä, kuten vanhoja valokuvia, ruostuneita metalliosia, vanhoista kirjoista irtileikattuja lauseita, kuolleita hyönteisiä ja puiden juuria ja oksia. Metso rakentaa kollaasinsa pienikokoisiksi, miltei miniatyyreiksi. Hän haluaa jokaisen laatikkomaisen kehyksen sisällä olevan tarinan ja maailman olevan pieni, suljettu ja intiimi, jotain mihin katsojan pitää kurkistaa läheltä, olla yksin teoksen ja sen sanoman kanssa.
Uusien merkitysten löytäminen rikkinäisistä ja hylätyistä esineistä kiehtoo Metsoa ja hän haluaa tutkia mitä uusia tarinoita voi kertoa yhdistelemällä esineitä, jotka ovat käyttöhistoriansa lopputaipaleella.
Talteenkirjoitettu on Hanna Peräkylän ja Markku Metson ensimmäinen yhteisnäyttely.
Taiteilijoita yhdistää vanhojen materiaalien ja kollaasitekniikan käyttämisen lisäksi asuminen Kouvolan Tirvalla RASi637 taidekollektiivissa kahden muun taiteilijan kanssa.
------------------------------
Hanna Peräkylä on Valkealassa vuonna 1984 syntynyt kuvataiteilija, joka käyttää teoksissaan valokuvaa, maalausta ja kollaasi-tekniikkaa. Hän valmistui Aalto yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta tekstiilitaiteen maisteriksi kesällä 2013. Henkilökohtaisen taiteellisen työnsä lisäksi Hanna Peräkylä on kiinnostunut yhteisötaiteesta ja sosiaalisesta muotoilusta. Hän työskentelee paraikaa Suomi-Namibia seuran projektissa tutkien taiteen asemaa Namibian peruskoulutuksessa.
Markku Metso on monialainen taiteilija, joka liikkuu ilmaisussaan eri taidemuotojen välillä, tehden piirroksia, kollaaseja, installaatioita, yhteisötaidetta ja kokeellista äänitaidetta. Metso on pitänyt useita yksityis- ja yhteisnäyttelyitä koti-ja ulkomailla, osallistuen kansainvälisiin yhteisnäyttelyihin mm. Los Angelesissa, Berliinissä ja Ateenassa.
Metso on syntynyt vuonna 1980 Kuusankoskella. Hän toimii kuluvalla toimikaudella Kouvolan taiteilijaseura KOUTA ry:n puheenjohtajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti